Thursday, October 6, 2011

Nostalgia....Chuchu Datok Merah

Semasa saya kecil dahulu, tayangan gambar Melayu pada Sabtu malam Ahad (kalau tak salah), adalah program TV yang dinanti-nantikan oleh penonton. Waktu itu, awal tahun 70-an, amat sedikit bilangan rumah yang mempunyai set televisyen. Oleh yang demikian tidak menghairankan kalau rumah ini menjadi tumpuan peminat filem Melayu. Tidak pernah saya dengar hal ini tidak disenangi oleh tuan rumah!

Sewaktu saya masih belum bersekolah, rumah yang kami diami letaknya di jalan utama menghala ke pusat bandar. Dan rumah kami adalah antara rumah yang mempunyai set televisyen. Saya masih ingat, pada malam tayangan filem Melayu, ruang hadapan (ruang tamu) rumah kami jadi penuh sesak, melimpah sehingga ke luar rumah. Yang berada di luar, menjengah-jengah melalui pintu atau tingkap!

Keluarga kami berpindah apabila saya memasuki umur tadika. Di tempat baru, orang yang datang menonton tidak seramai di rumah lama. Dan yang datangpun adalah jiran-jiran yang merupakan kenalan baik orang tua saya. Adalah suatu kebiasaan juga, arwah emak menyediakan teh dan keropok sebagai kudapan semasa menonton.

Tayangan gambar pada waktu itu lama sekali. Ada pula waktu rehat untuk siaran berita. Saya dan budak-budak lain selaluya berasa terganggu dengan siaran berita kerana ketika itulah kemucak ceritanya! Waktu lain yang membosankan adalah sewaktu dendangan lagu mendayu-dayu.....

Sementara menantikan siaran berita selesai, kami biasanya berbaring-baring untuk menghilangkan penat. Kadang-kadang terlelap, tetapi bingkas bangun sebaik tamat siaran berita untuk menonton sambungan filem yang berakhir jam dua belas tengah malam.

Esoknya di sekolah kami rancak bercerita tentang filem yang kami tonton pada malam sebelumnya. Selalunya kami akan mengambil 'ulasan' yang kami dengar daripada penoton dewasa!

Sehingga kini saya masih suka menonton filem Melayu klasik. Dan usia telah membawa peralihan. Saya kini paling suka 'bab' lagu mendayu-dayu itu...!

(Mmmm.... kenapalah pengeluar tidak berhati-hati dengan ejaan! Chu Chu pulak jadinya!)

No comments: