Monday, November 7, 2011

Sekadar Berkongsi....


Sudah lama tak buat kek ini sebab anak-anak tak suka. Tapi itu cerita waktu anak-anak masih kecil. Banyak masakan saya yang semasa mereka kecil dulu menjadi kegemaran setelah masing-masing sudah besar (hmm..patutla dulu asyik-asyik masak ayam kicap, kek coklat...ayam kicap, kek coklat...!).

Pagi ini tergerak hendak buat sesuatu pada apel hijau yang ada di dalam peti sejuk (yang asalnya hendak dibuat salad buah-buahan - digandingkan dengan strawberi, tetapi strawberinya lebih dulu dihabiskan!).

Puas membelek buku resipi dan google, akhirnya saya berbalik kepada resipi yang sudah saya mesrai, disalin di dalam sebuah diari lama....

Saya kongsi resipinya di sini:

Kek Apel
  • 2 biji apel, dikupas, dihiris nipis, kemudian dimasak bersama sedikit air dan secamca besar gula pasir (oppss, beserta 3 kuntum bunga cengkih)
  • 180 gm butter
  • 165 gm gula (saya jadikan 125gm sahaja, kerana tak suka kalau terlalu manis)
  • 200gm tepung berserbuk penaik
  • 3 biji telur
Caranya - ikuti saja langkah membuat kek sebagaimana biasa. Hirisan apel yang dimasak sehingga lembut itu dimasukkan paling akhir.

Hidangkan panas-panas dengan teh Earl Gray.....hmmm....

No comments: