Monday, May 7, 2012

buku...buku...

Seminggu-dua menjelang Pesta Buku di PWTC, saya berkata pada diri saya, jangan beli buku lagi, tunggu saja Pesta Buku! Tapi ternyata susah untuk tidak berhenti membelek-belek buku sesudah selesai mengerjakan urusan rutin di sebuah bank, yang berhadapan dengan pintu masuknya adalah sebuah gerai buku terpakai. Saya terjumpa sebuah buku yang tidak asing, tetapi sudah lama tidak terlihat. Memori zaman kanak-kanak lintas-melintas. Oh! Mana mungkin dibiarkan saja! Membelek harga, saya tahu pekedai ini tidak menjualnya sebagai sebuah buku terpakai. Namun saya rela. Ya, saya membawa pulang buku tulisan Hamka yang pernah saya baca (dan mungkin tidak diselesaikan) berpuluh tahun yang lalu, dengan harga berganda daripada harga asal.

Kesesakan di pesta buku usahlah diperkatakan lagi. Semua orang tahu. Barangkali dek tugas yang begitu banyak mendesak akhir-akhir ini, ditambah kesesakan sebegini, saya cepat ditewaskan oleh keletihan. Tidak mengapa, saya memujuk hati. Mungkin boleh datang lagi, kerana kebiasaannya saya berkunjung sebanyak dua kali.

Tetapi hasrat itu tidak kesampaian. Saya terpaksa berpuas hati dengan jumlah buku yang paling sedikit diperoleh pada tahun ini. Saya cuma mampu kunjungi tiga buah gerai penerbit....



2 comments:

Tetamu Istimewa said...

Salam, semoga memperoleh manfaat dari buku-buku baharu itu.

Rositah Ibrahim said...

WSalam. Ya, demikianlah hendaknya.