Thursday, July 12, 2012

Catatan Biasa


Sewaktu saya kanak-kanak, saya mengira-ngira hari hendak menyambut hari raya kerana terbayangkan baju dan sepatu baru. Tetapi Najaa, pada usia 11 tahun, tidak sabar hendak menyambut puasa kerana hendak bersama-sama menyediakan biskut (walaupun kerjanya hanyalah meletakkan 'perhiasan' sahaja). Dia sudah mengambil buku resipi kegemarannya dan sudah mula merengek-rengek agar saya segera membeli bahan-bahannya. Saya belum sempat melayani permintaannya. Saya lebih memikirkan keperluan dua orang anak yang akan berangkat untuk belajar di luar negara. Adibah, anak ke tiga saya akan bertolak ke US pada minggu ke tiga Ramadhan, dan adiknya, Fathanah, ke Kanada pada minggu kedua Syawal. Kedua-duanya akan berada di sana selama 4 tahun.

Saya sudah biasa dengan keberangkatan seorang demi seorang anak meninggalkan rumah kerana memasuki kolej atau universiti. Anak-anak saya rapat jarak umurnya, maka itu hampir setiap tahun kami menghantar mereka mendaftar di kolej atau universiti. Kecuali yang sulung, yang lain kesemuanya berhampiran, dan boleh dijengah hampir setiap minggu. Setakat ini, saya tidak merasakan perpisahan itu sesuatu yang berat untuk ditanggung. 

Sehingga ke saat ini saya agak kabur tentang bagaimanakah nanti saya hadapi perpisahan dalam jarak waktu yang panjang, dengan jarak geografi yang jauh. Mungkin kerana saya lebih sibuk bertanyakan anak-anak perkara yang harus mereka uruskan - paspot, visa, pemeriksaan kesihatan, pakaian, dan lain-lainnya. Barangkali saya juga seperti Najaa - belum mengalami perasaan sebenar sehingga waktunya nanti tiba. Sementara itu eloklah saya layani permintaan si kecil ini - diapun sudah sibuk mencatat bahan-bahan untuk resipi biskut pilihannya!

No comments: