Wednesday, October 24, 2012

Yang Popular, yang Serius, yang Berseni....

Ada orang membaca novel kerana 'mahu dipukaukan' oleh keasyikan tragedi dalam jalinan plot. Mereka tenggelam dalam debaran yang ditimbulkan oleh pengarangnya. Dan golongan seperti ini ramai. Maka itu novel-novel popular; seperti istilahnya- kekal popular.

Novel-novel serius, yang membawa seni kepengarangan, yang menghidangkan buah fikiran, yang meninggalkan kesan terhadap pembacanya - jika dibandingkan dengan novel popular, khalayaknya tentu sekali tidak semeriah novel popular.

Novel popular, oleh kerana sifatnya memang sudah popular, pada saya tidak perlulah dicanang-canangkan lagi. Tidak perlulah dibawa penulisnya ke institusi pendidikan untuk memperkatakan novelnya. Institusi pendidikan (sekolah atau universiti) seharusnya mendidik pelajarnya terhadap nilai seni dalam karya sastera. Maka wajarlah institusi pendidikan memilih dengan cermat siapa yang seharusnya diperkenalkan kepada pelajarnya.

Suatu ketika, sebuah unit di sekolah saya menjemput seorang pengarah yang menghasilkan filem-filem yang mendapat sambutan hebat, istilahnya box office; untuk menyampaikan ceramah tentang peluang melanjutkan pelajaran dan bidang kerjaya berkaitan dengan filem. Oleh kerana dia bertugas di IPT, maka skop itu memanglah sangat wajar. Dia juga bercakap tentang filem-filemnya mendapat sambutan hebat, juga bintang-bintang kelahirannya yang terkenal dan bergemerlapan dalam dunia seni (seni?). Dalam hal khalayak, filem samalah seperti novel - yang berseni khalayak pembaca/penontonnya lebih kecil. Kecil kerana khalayak ini bersifat selektf dan tidak mudah terpesona dengan kerlip bintang.

Filem popular -  seperti juga novel popular; oleh kerana sifatnya memang sudah popular, maka tidak perlulah dicanang-canangkan lagi!

Dalam sesi soal-jawab, saya mengambil kesempatan untuk menyatakan pendirian - filem yang baik bukan diukur dari segi berapa ramai penontonnya, tapi berapa kuat kesan yang ditinggalkan ke atas penontonnya. Untuk soalan saya jawapannya adalah sebagai pengajar perfileman, dan pembuat filem, dia bertanggung jawab untuk menyediakan peluang pekerjaan kepada pelajarnya. Saya jadi malas hendak berkata apa-apa lagi - seorang pengajar IPT lebih mementingkan nilai komerial untuk kelangsungan hidup. Hal inikah yang diajar di sebuah sekolah filem? Bagaimana dengan nilai? (Oh! Nilai hanyalah sebuah ungkapan yang tercetak pada halaman buku Pendidikan Moral!! Hah!)

1 comment:

Tetamu Istimewa said...

Setuju. Sekarang ini pemilihan judul untuk karya popular itu terlalu condong ke arah meloyakan. Ada yang lebih selesa menggunakan bahasa Inggeris.