Thursday, May 8, 2014

Mereka yang Meninggalkan Kita

Biduanita pilihan saya, yang utama adalah Saloma. Dituruti Sharifah Aini yang versatile nada suaranya, dan Rafeah Buang yang merdu dan lepas bersahaja. Tapi kalau keroncong, saya memilih Kartina Dahari. 'Sayang Disayang'nya begitu memukau. Ya, beberapa hari selepas biduanita ini dijemput pencipta, Aziz Satar pula menyusul. Begitu mengejutkan bagi peminat-peminat filem P Ramlee. Bujang lapok kembali. Kembali kepada Dia.

Anak kedua saya peminat Aziz Satar. Terkejut dengan berita ini dia merakamkan adegan filem Pendekar Bujang  Lapok dengan lukisan karikatur. Saya kongsikan di sini.


Tidak lama berselang, kita menerima berita pemergian Jamal Mohamad, atau Pakcik Jamal. Saya lalu teringat sebuah dewan terbiar usang, di kampung.

Dewan milik majlis bandaran ini letaknya berhampiran dengan sekolah saya tempat saya pernah belajar. Di dewan inilah majlis sekolah diadakan. Di dewan ini juga pernah dibuat rakaman rancangan kanak-kanak kelolaan Pakcik Jamal. Nama yang begitu mesra dengan kanak-kanak yang sezaman dengan saya.

Ya, mereka tidak lagi bersama kita. Tapi nama baik yang ditinggalkan, tetap kekallah kebaikannya. Kita semua milikNya. KepadaNyalah kita kembali. Al fatihah untuk mereka yang mendahului kita.



No comments: