Wednesday, January 7, 2015

Pada Hari Ulang Tahun

Saya sedar sudah lama saya tidak mencoret pada blog saya.  Selalu saja saya mendahulukan perkara-perkara lain, biarpun ada sahaja yang sebenar hendak dicatat. 
Barangkali baik juga saya mulakan kembali pada ulang tahun saya ini!

i.
Orang kampung generasi saya tidak atau jarang dibiasakan dengan sambutan hari lahir. Waktu kanak-kanak dahulu saya cemburukan dua tiga orang kawan yang menjemput kawan-kawan ke rumah untuk acara hari jadi. Walaupun begitu tidak pernah pula saya meminta emak agar mengadakan sambutan demikian supaya saya juga dapat menjemput kawan-kawan, menyanyi, meniup lilin kemudian mendapat tepukan!

Tetapi apabila tinggal di asrama ucap selamat ini menjadi kebiasaan. Aneh, dapat pula mengubat homesick!

Poskad ucapan hari lahir daripada anakanda - diterima tiga minggu lebih awal. 

iii.
Hari lahir membuat saya teringat sebuah sajak penyair Indonesia - saya lupa nama penyairnya, juga judul sajaknya. Tapi isinya menceritakan perihal anaknya yang meminta untuk dibelikan kek dengan lilin untuk ditiup. Dan dia gusar kerana wangnya 'tidak cukup untuk membeli lipstik isteriku' . Dan suatu malam letrik terputus, reaksi anaknya adalah 'untung jua tiada listrik, dapat jua kutiup lilin'.

Sajak itu memberi kesan pada saya. Keinginan anak kecil itu sama seperti keinginan saya suatu ketika dahulu, cuma saya tidak meminta.  Sesudah memiliki anak, saya selalu mengingatkan diri agar tidak meremehkan keinginan anak-anak, dan dalam masa yang sama ajari mereka untuk menimbang terima  nilai yang perlu diterapkan. 

iv.
Ulang tahun kelahiran diri sendiri pada saya tiada yang berbeza kecuali tentang sesuatu yang dimaknakan. Saya mahu memaknakannya. 




No comments: