Monday, November 29, 2010

Cerita Biasa

Cerita 1 - Sejak dilancarkan koc merah jambu, pernah juga saya dan anak-anak gadis saya menggunakan perkhidmatan itu. (Kalau hendak membeli belah di bandar raya, lebih senang kalau menaiki komuter - tidak perlu fikir tempat parking kereta!) Dan setiap kali kami menaiki koc merah jambu, ada saja jejaka yang 'tersesat' masuk. Pernah saya lihat seorang jejaka melayu kelihatannya seperti dalam usia awal 3o-an - berbadan besar (kalau dia kecil molek pasti sudah saya hantar jelingan maut!), duduk bersandar sambil memeluk tubuh. Wah! Gayanya selesa sekali! Dia berkaca mata hitam (rayban tipu), memakai baju biru gelap, bertali pinggang kulit dan berseluar corduroy merah (saya ulang, corduroy merah!). Begitu berwarna-warni, sayang sekali dia tidak kenal warna merah jambu!

Sewaktu tren berhenti di suatu perhentian, dan pintu terbuka, sempat saya lihat seorang lelaki kurus, berpakaian kemas, buru-buru mengejar pintu yang terbuka. Tetapi demi terpandang logo koc merah jambu, dia membatalkan hasrat. Hmm...lelaki berkemeja putih dengan seluar kelabu itu lebih kenal warna!

Cerita 2 - Awal pagi. Saya selesai urusan di bank dan menuju ke mesin pembayar tempat letak kereta sebuah kompleks beli belah. Saya masukkan kad parking ke mesin pembayar. Bacaan tertera, RM1. Saya hanya ada syiling 80sen, dan selebihnya wang kertas merah. Tiada pilihan, saya masukkan wang sepuluh ringgit sambil membayangkan bakinya duit syiling yang pastinya berat! Tapi oh! Wang kertas tidak diterima - ya masih pagi, mesin pun belum miliki syiling! Tiket parking juga diluah bersama.

Pemuda di belakang saya berkata, "Kak, parkingnya seringgit saja!" Saya lalu terfikir hendak ke mana-mana kedai (tapi pagi masih awal -masih banyak kedai yang belum memulakan perniagaan) untuk membeli akhbar atau apa sahaja bagi mendapat wang kecil, bila seorang lelaki India pertengahan umur di belakang pemuda tadi menghulurkan saya sehelai wang kertas RM1. Melihat saya serba salah dia lalu berkata,"You can have this."

"How am I going to pay you?" Saya masih serba salah. Lelaki India itu ketawa kecil sambil berkata, "You can pay me in future!" Sayapun menerima budi baik lelaki India itu. Dan dia pun tidak menolak syiling berjumlah 80 sen yang saya ada.

Syukurlah, masih ada yang budiman dalam dunia ini.


No comments: