Thursday, March 17, 2011



Antara muka surat sebuah buku catatan lama, saya temui lipatan kertas bertaip sajak saya yang ditandai dengan catatan berdakwat merah. Disertai dengan ulasan bertulisan tangan. Saya hargai sungguh kesudian penyair ini membaca dan mengulas sajak saya. Kesudian beliau awalnya saya fikir hanya untuk menjaga hati. Agak tergamam saya, apabila apabila bertemu lagi dalam sebuah acara sastera, dia menanyakan sajak-sajak saya yang saya minta untuk diulas.

Saya akan sentiasa ingat perkenalan dan persahabatan yang terjalin dalam masa yang singkat itu. Singkat kerana beliau telah dijemput Ilahi. Saya ingat, betapa saya terkejut apabila menerima berita itu lewat teks yang dihantar Mawar kepada saya.

Saya akan sentiasa ingat pelukan isterinya sewaktu saya dan rakan menziarah jenazah.

Al Fatihah untuk Pak Engku @ T Alias Taib.

No comments: