Wednesday, November 28, 2012

Catatan Ibu

Tanyalah sesiapapun, saya sangat pasti bahawa semuanya akan mengalami setidak-tidaknya secebis perasaan sebak takala menghadiri majlis konvokesyen anak.

Dua puluh enam tahun yang lalu saya melangkah ke pentas menerima ijazah seni halus, kini anak kedua menapak pada jejak yang sama. Syukur ke hadrat Ilahi.


Dan yang lebih istimewa adalah kerana pada hari yang sama, anak sulung menyarung jubah berlainan warna di tempat yang berbeza. Ya, itu bererti dalam kedua-dua majlis ini kami tidak dapat berkumpul sebagai sebuah keluarga. Namun saya merasai limpahan rezeki daripadaNya. Itulah keistimewaan yang jarang-jarang sekali berlaku.


Puteri sulung dan puteri kedua kini melangkah ke alam kerjaya. Mempraktikkan ilmu yang telah dipelajari.

Puteri ke tiga dan keempat juga melangkahi lawang rumah ibu sesudah menamatkan kursus persediaan dalam negara. Istimewa juga kerana juga berlaku dalam tahun yang sama, kerana si kakak menjalani kursus selama dua tahun, dan si adik pula setahun.



Manis kenangan kedua-dua majlis ini adalah kerana dapat dirai oleh kesemua ahli keluarga. Dan hal itu tidak mengurangkan keistimewaan majlis konvokesyen kedua-dua kakak mereka yang jatuhnya pada hari yang sama. Dan doa kami sebagai orang tua, tentu saja tidak berbeza dengan doa ibu bapa lain....

2 comments:

Tetamu Istimewa said...

Tahnaih, Kak. Nampaknya anak-anak akak sudah berjaya semuanya.

Rositah Ibrahim said...

Terima kasih. Syukur Alhamdulillah.Semoga mereka berjaya dunia dan akhirat. Amin.