Tuesday, March 12, 2013

Buku

Sebulan dua ini, saya menerima kiriman sejumlah buku daripada beberapa rakan penulis. Menambahkan jumlah buku terbaru saya yang akhir-akhir ini diperolehi daripada pesta buku dan jualan murah. Rak buku saya yang separuh runtuh itu sudah tidak sudi lagi menerima sebarang warga baru. Maka buku-buku baru terpaksa mencuri ruang di atas meja kerja di sekolah, rak kecil di atas meja kopi, terselit sebuah dua di dalam beg kerja, rak kecil di atas meja studi di ruang kerja melukis;  malah di atas bangku kopitiam yang bertukar fungsi sebagai meja sisi. 

Walau bagaimanapun jumlah ini sebenarnya tidaklah begitu banyak - saya sedar kemampuan membaca saya kini - mata mudah penat, dan mudah pula diserang sakit kepala. Pembacaan sering terhenti-henti. Kerap kali saya membaca dua, tiga buah buku pada satu-satu masa, berselang ganti. Saya tidak lagi gagah membaca seperti suatu ketika dulu - membaca berjam-jam sehingga 'terlupa' kerja-kerja rumah tangga! (Mmmm... tentu kalut-ribut kalau suami tidak memahami...)

Kerap juga saya mengatakan kepada diri sendiri, agar berhenti sementara daripada mendapatkan buku baharu sehingga buku-buku yang sudah dibeli habis dibaca semuanya. Tapi peringatan ini tidak pernah menjadi.  Minggu hadapan, pada majlis Pelancaran Buku 10 Penulis Wanita, pasti koleksi saya bertambah lagi!

No comments: