Tuesday, May 7, 2013

Cikgu Shahnon


Saya membaca Ranjau Sepanjang Jalan sewaktu saya berada dalam darjah enam. Rasa-rasanya demikianlah perkenalan pertama dengan sasterawan ini.

Apabila saya mendaftar kursus Rancangan Sijil Penulisan Kreatif di USM, dua puluh tahun selepas 'perkenalan' itu; saya menjadi sangat teruja menghadiri kelas pertama dengan beliau. Dan sewaktu beliau memberi kuliah, saya tidak dapat menahan diri daripada melakar potret beliau pada buku catatan saya. Kelas tutorial itu kecil sahaja, saya pula duduk di barisan hadapan; saya tahu dia perasan apa yang saya buat, tapi saya tidak dapat berhenti. Ya, saya tidak ada sebarang catatan untuk kelas pertama itu!

Menatap kulit buku yang baru sahaja saya peroleh ini, tiba-tiba sahaja ada rindu yang meruntun pada cikgu saya ini. Semoga beliau dalam peliharaanNya.

No comments: