Tuesday, February 25, 2014

Tetamu Istimewa (Maaf, Helmi!)


Ketika saya menolak sebuah kotak yang memuatkan arca-arca murid saya tahun lepas, Puteh tiba-tiba melompat keluar dari kabinet besi yang tidak rapat pintunya. Segera saya menjenguk ke dalamnya. Ohh....di sini rupanya Puteh memindahkan anak-anaknya. Sejak minggu lepas saya mendapat kabar dari kawan saya, guru Biologi, yang Puteh dan anak-anaknya sudah tiada di bilik persediaan makmal sains. Puteh melahirkan anak-anaknya di situ. Sebelum itu dia memang 'menggeledah' bilik seni saya. Saya segera sediakan kotak, beralaskan kain, dan meletaknya di tempat yang kira-kira tersorok. Tetapi pengalaman dengan kucing-kucing di rumah, hal ini tidak pernah berjaya. Kucing akan memilih tempatnya sendiri.

Puteh memang sukakan stor bilik seni saya rupanya! Setelah melahirkan anak di tempat lain, dia kembali ke bilik saya. Menjadi tetamu yang disenangi. Murid saya, setelah mengetahui akan kehadiran tetamu comel ini, akan sentiasa menjengok ke dalam bilik stor sebelum mereka kembali ke kelas.

Kabarnya Putih ini cerdik. Dia tidak 'membuang' merata-rata. Setiap kali pembantu makmal membukakan pintu tandas di sebelah makmal, dia meluru masuk. Berkongsi tandas dengan kaki tangan sekolah!

Tidak sabar rasanya menunggu anak-anaknya besar dan pandai bermain kejar-kejar! 

*Catatan sesudah membaca posting Mawar.
























No comments: