Friday, December 31, 2010

cerita cikgu

Cuti umum hari ini?

Ha... ha...mungkin tidak bagi guru! Bagi banyak sekolah, kain rentang sudah lama dinaikkan - memaklumkan bahawa hari ini adalah hari pendaftaran murid ting satu. Jika tiba-tiba dibatalkan pasti menimbulkan kemarahan (dan kesusahan) ibu bapa. Juga menyusahkan pihak sekolah kerana segala kerja perlu dibereskan sebelum persekolahan dimulakan.

Bagi guru-guru yang terlibat dengan pemeriksaan kertas peperiksaan, cuti umum atau tidak, kerja perlu disiapkan.

Pekerja perlu dibayar jika mereka terpaksa bekerja pada hari cuti umum, selari dengan peruntukan yang telah terkandung dalam akta. Namun saya tidak tahu, bagaimana dengan hak guru. Mungkin ada pihak yang beranggapan bahawa guru sudah banyak cuti! Jadi tidak mengapa jika guru terpaksa bekerja pada hari pekerja lain sedang bercuti. Walaupun sebenarnya cuti guru kerap kali bukanlah cuti yang benar-benar bebas daripada kerja. Bagi guru yang menganjurkan perkhemahan murid pada hujung minggu, tiadalah rehat bagi mereka kerana hari berikutnya mereka perlu bekerja seperti biasa. Cuti panjang selama dua bulan juga bukanlah cuti kalau guru terlibat dengan pengawasan peperiksaan ataupun menjadi AJK perancangan sekolah, jadual waktu dan sebagainya. Bagi kebanyakan guru, cuti merupakan tempoh waktu untuk melangsaikan kerja-kerja sampingan yang tidak boleh dibuat pada hari persekolahan (Opps, saya tidak menafikan ramai juga guru yang melakukan kerja tambahan untuk pendapatan sampinngan semasa cuti!)

Walau apapun, bagi kebanyakan guru, hal ini hanyalah titik bengik dalam dunia pendidikan. Harapan tahun baharu saya, beban kerja perkeranian perlu dikurangkan. Sudah tiba masanya urusan pendaftaran murid dilakukan oleh kerani pendaftaran, bukan oleh tenaga akademik. Mungkin jawatan bendahari perlu diwujudkan untuk menguruskan hal ehwal pembayaran yuran dan biasiswa. Urusan kesihatan (suntikan) pun diuruskan guru! Cikgu merangkap misi, cuma tak pegang jarum saja!

2 comments:

MARSLI N.O said...

Sdr: Kenapa terlalu lama di perhentian ini?

Rositah Ibrahim said...

Salam.
Terima kasih atas perhatian. Ada masalah dengan komputer. Sudah diatasi dan InsyaAllah akan kembali.