Friday, February 24, 2012

Kumpulan Wirama Tari

Memimpin pasukan tarian menuntut pengorbanan masa yang banyak. Namun saya gembira. Bidang ini merupakan bidang yang saya minati sejak zaman persekolahan. Kebetulan pula, sewaktu saya sibuk dengan pasukan tarian sekolah saya, anak saya juga turut aktif dengan pasukan tarian di sekolahnya.Apabila melihat mereka membuat persembahan terhimbaulah kenangan lalu sewaktu bersama rakan-rakan membuat persembahan dan menyertai pertandingan. Namun bukan soal nostalgia ini yang menjadi pertimbangan utama untuk memajukan pasukan tarian ini. Sebaliknya saya mahu anak-anak sekolah tahu menghargai keindahan gerak tari warisan. Hal ini sukar sebenarnya. Sesuatu yang berbentuk seni tradisi sering saja harus mendepani (dan menyaingi) unsur-unsur hiburan semasa.

Kelab kami adalah anggota Kelab Giat Budaya Jabatan Kebudayaan dan Kesenian. Dan sebagai ahli KGB, anak-anak ini bukan sahaja memahami lenggok dan gerak tarian Melayu, malah mampu mengajarnya.


Inilah wajah-wajah yang teguh bersama kelab kebudayaan sekolah sejak mula-mula penubuhannya. Wajah-wajah yang menyenangkan hati guru-guru kerana sahsiah yang terpuji. Saya bangga kerana mereka jugalah yang memijak pentas untuk menerima hadiah pencapaian akademik, walaupun saat-saat menjelang pertandingan, mereka harus meninggalkan kelas untuk mengikuti sesi latihan bersama koreografer.  Harapan saya, keputusan SPM mereka nanti tetap membanggakan. Dan ya...saya merindui mereka....



No comments: