Tuesday, June 11, 2013

Ke Ho Chi Minh City

Vietnam, kini sinonim sebagai pusat membeli belah bagi rakyat Malaysia. Barangkali sudah mengatasi Bandong. Jadi apabila kawan-kawan mengajak saya ikut serta trip ke Vietnam, pertanyaan pertama saya ajukan adalah 'sight seeing or shopping?'

"sight-seeing la...shopping comes later!"

Saya sertai trip tersebut setelah meneliti itinerinya. Aktiviti membeli-belah tidak termasuk dalam senarai. Hal itu boleh dilakukan secara sendiri-sendiri setelah selesai lawatan ke tempat-tempat yang ditawarkan. Membeli-belah tidak perlulah menjadi agenda utama. Berjalan-jalan, melihat-lihat, merasa-rasa tempat asing tentu sahaja lebih menarik. Tentunya saya lebih sebagai pelancong daripada pengembara. Saya fikir saya tidak berbakat pun sebagai pengembara! Saya cuba menjadi ringkas, tetapi ternyata tidaklah seringkas kawan-kawan yang lain. Losyen tanganpun saya tidak boleh tinggalkan!


Sungguhpun demikian, apabila balik, beg saya kekal ringan kerana saya tidak 'gila' membeli-belah, walaupn murah -  malah boleh pula meminjamkan beg saya kepada rakan yang terlebih had berat bagej! Saya lebih menyenangi kraf tangannya, walaupun hanya membeli yang kecil-kecil sahaja sebagai cendera mata untuk teman-teman. Saya menahan diri daripada membeli kraf yang berat walaupun cantik. Rumah saya kecil, tidak perlulah saya menambahkan semak dengan mempamerkan perhiasan!


Telekong, baju kurung, kain kapas, beg kulit, dan kasut sukan; adalah pilihan kaki shopping.

Saya lebih enak menikmati suasana di tempat asing. Bertuah juga kerana sempat menikmati pertunjukan water puppet di sebuah panggung yang kelihatan begitu sederhana (Hanya seorang rakan sahaja yang menyertai saya untuk aktiviti ini). Malang sekali kamera saya kehabisan bateri ketika itu.


Saya tertarik kepada taman awam yang agak banyak di tengah-tengah kota. Pokok-pokok tua tidak ditebang, malah berganding dengan tumbuh-tumbuhan yang ditanam secara terancang untuk membentuk lanskap. Selain taman awam, tugu juga boleh dilihat di banyak tempat di ibu kotanya dan di tempat-tempat tumpuan pelancong.

Berdua dengan rakan yang ikut menyaksikan water puppet show, kami menjelajahi bandar untuk mencari kedai buku. Tetapi tidak ketemu! Bukan rezeki kami - kami ternampak sebuah kedai buku yang besar sewaktu berada di dalam bas!


Mekong adalah nadi bumi ini. Tidak lengkap kalau ke Vietnam jika tidak mengunjungi Mekong. 
Mekong pada saya tidak sekadar  menikmati pemandangan daripada sampannya.



Mekong membawa saya kepada sajak A Latiff Mohidin yang saya akrabi sejak sekian lama.....Dan itulah kesan yang lebih berbekas berbanding dengan terowong Chu Chi, Muzium Perang, dan bangunan-bangunan dengan seni bina gaya Peranchis tinggalan penjajah. 

No comments: