Saturday, July 20, 2013

Rindu


Entah kenapa, selepas subuh saya terhimbau oleh ingatan lalu, ketika anak-anak masih kecil dan berebut perhatian. Saya tidak mampu memberikan mereka kemewahan berbelanja - keperluan sentiasa mengatasi keinginan. Walaupun keinginan sering juga dipenuhi, tetapi tentu sahaja dengan usaha. Mungkin kadang-kadang oleh pencapaian tertentu atau kerap juga usaha mereka menabung yang kami genapkan di mana perlu.

Saya ibu yang kadang-kadang dikawal oleh kebimbangan yang agak berlebihan. Sewaktu anak-anak dalam usia sekolah rendah saya cukup risau untuk melepaskan mereka menyertai rombongan sekolah, lebih-lebih lagi jika bermalam. Sehingga pernah anak saya mengumpul wang untuk bayaran rombongan. Harapannya agar saya tidak sampai hati untuk menghalangnya! Dan perbuatannya sedang mengira jumlah wang yang dikumpul, dirakam pula oleh si kakak dengan lakaran!

Waktu melayah - rasanya begitu cepat. Mereka sudah melangkahi lawang untuk memenuhi tuntutan kehidupan. Untuk beberapa tahun pada hujung minggu kami ke sana ke mari menjenguk anak-anak di asrama IPT, dan tahun lepas, seorang demi seorang melangkahi lawang untuk memenuhi tuntutan pengajian dan alam pekerjaan. Ya, pada Aidil Fitri lepas kami tidak disertai oleh anak ke tiga yang berangkat ke Amerika beberapa hari sebelum hari raya. Disusuli pula adiknya tiga minggu kemudian. Aidil Adha kami kekurangan ahli lagi kerana si sulung baru sahaja melapor diri bertugas di Sarawak. Hampir serentak yang nombor dua juga mendapat pekerjaan.

Saya lalu teringat kepada arwah kedua orang tua. Saya sedang melalui tempoh yang mereka pernah lalui. Sebuah demi sebuah bilik di rumah agam mereka kosong kerana anak-anak harus berjauhan. Oh! beginilah rupanya rindu mereka!

Syukurlah, dengan segala kemajuan teknologi komunikasi menjadi pantas. Tetapi skyppe tetap tidak boleh menyamai kahadiran anak-anak di sisi! Alhamdulillah, sesudah hari raya dan beberapa percutian yang kekurangan ahli, beberapa hari lagi kami akan berkumpul sebagai sebuah keluarga lengkap!

1 comment:

Tetamu Istimewa said...

Kerinduan yang menebal membawa kenangan yang manis. Moga aturan-Nya itu lebih baik untuk masa depan nanti.