Sunday, January 26, 2014

Sesayup Masa


Seorang kawan editor menemui buku ini di USM. Saya lalu pinta dibelikan untuk saya juga. Alhamdulillah. Buku ini akhirnya saya dakap.

Sewaktu saya dalam tingkatan tiga (1979), saya membaca buku Sesayup Jalan di perpustakaan sekolah. Saya temui juga Dalam Pelarian Zaihasra dan Nyanyian Malam Siti Zainon Ismail. Saya sudah 'gila' membaca puisi lama sebelumnya, dan apabila buku-buku ini saya temui, maka hampir lengkaplah kegilaan itu! Saya katakan hampir lengkap kerana buku-buku puisi ini dan yang lainnya, bukan milik saya sendiri. Di Kota Bharu, sebuah kedai buku yang besarpun, sukar hendak ditemui buku puisi, kecuali yang dijadikan teks sekolah.

Dalam Pelarian Zaihasra mengasyikkan saya kerana sajak-sajaknya diselangi dengan foto penyairnya. Tentu lebih enak membaca sajak seseorang yang kita kenal (walaupun sekadar dari jauh!), bukan?!
Nyanyian Malam saya miliki kerana sepupu saya meninggalkan buku itu di rumah saya. Dalam Pelarian Satu saya dapatkan di DBP bertahun-tahun kemudian.

Saya temui buku-buku puisi Zurinah yang lain, tapi tidak Sesayup Jalan. Dan masapun juga semakin sayup!

Barangkali koleksi pertama saya adalah Dari Kertas Catatan Tengah Malam (Baha Zain) dan Azalea (Sutan Sharil Lembang). Kedua-duanya buku itu baru saja dibeli oleh seorang kawan yang tiba-tiba berubah fikiran. Dia menawarkan kepada saya. Oleh sebab sudah ada kegilaan itu, maka tawaran itu saya ambil. Kebetulan ayah baru saja memberi saya sejumlah wang kerana ketika itu ada pesta buku di Kota Bharu.

Waktu itu saya berazam hendak memiliki kesemua buku penyair yang saya minati. Sedikit demi sedikit koleksi saya bertambah. Tetapi tahun-tahun selepasnya ada waktu-waktu yang sukar lalu memaksa saya menjadi selektif. Ah! Sehingga kinipun azam itu masih ada!

Saya juga baru saja membeli buku-buku puisi yang memenangi Sayembara Penulisan Novel, Cerpen, dan Puisi anjuran ITBM-PENA-BH. Itupun tidak lengkap. Masih ada yang ingin didapatkan. Barangkali di PBAKL nanti.

Azam terkini, menyimpan sedikit wang untuk PBAKL!

2 comments:

Tetamu Istimewa said...

Saya juga memburu koleksi pemenang ini. Dah ada 5 buah. Akan dapatkan bakinya nanti di PBAKL.

Rositah Ibrahim said...

'The Hunter'!
He he... ini tajuk filem lama, kalau tak salah.

Ya, jadi pemburu - di PBAKL nanti lebih senang membidik sasaran! Dengan potongan harga pula!