Thursday, January 30, 2014

Kanvas dan Fail


Hah! Fail dan kanvas! Ini pertentangan yang sungguh hebat! 

Antara fail-fail yang membosankan tetapi harus dipikul dengan tanggung jawab dengan kanvas besar yang membuakkan semangat.

Sempena cuti tahun baru Cina yang berangkai dengan hujung minggu, saya mengusung ke rumah fail-fail yang perlu dibereskan. Jika pada hari persekolahan memang sukar untuk mencari waktu untuk kerja-kerja begini. Dan pada hari yang sama juga kanvas yang saya tempah khas beberapa hari lepas dihantar ke rumah! Saya sudah lama tidak berkarya dengan bidang kanvas yang besar kerana ruang kerja yang sempit (dan semakin sempit). Oleh itu saya teruja sungguh dengan saiz baru ini. Tetapi tentu sekali saya harus menyiapkan fail-fail pengurusan yang sudah lama saya lengah-lengahkan. Sejak pelaksanaan SPSK, saya menjadi 'bodoh' dengan jawatan saya! Barangkali jika aspek pengurusan fail seperti ini dilaksanakan sejak dahulu, tentu dua helai sijil APC yang pernah diterima tidak menjadi milik saya!

Fail-fail dan segala kandungan yang entah diteliti entah tidak oleh pihak atasan ini sungguh memenatkan. Saya bukan orang yang boleh berkerja dengan kertas. Kepenatan ini membuat saya kerap mengerling pada kanvas besar dan tiub akrilik. Ya Allah, saya mohon kekuatan!


No comments: