Friday, October 23, 2009

Monolog

Anggaran harga baju sekolah sekolah rendah cap Canggih(bukan kes nak iklan jenama ini, tapi kerana puas hati dengan mutunya) :

Baju sekolah saiz 13 - RM 22.50
Sarung - RM 22.50
Jumlahnya RM 45.00.

Untuk ibu bekerja selesa kalau disediakan 3 pasang supaya kita taklah penat sangat. Jadi jumlahnya RM 135.00.

Baju seragam sekolah Agama pun 3 pasang, jadi RM 135 x 2 = RM 270.00.

Kasut B First lebih kurang RM 20.00, kalau dua pasang RM 40.00. Stokin belilah yang harga offer kat BATA RM10 for 3 pcs (eh, eh ada ke?)

Jadi RM 270 + RM 40 + RM10 (erkkk i hate figures!) = RM 320.00

Kalau beg sekolah kena ganti, belilah yang ada brand sikit, supaya tahan lama (2 hingga 3 tahun). Yang ada brand (bukanlah brand yang gah pun!), lingkungan harga RM 60 - 80. Ok, ambik lah RM 80, jadi jumlahnya RM 400.00 (sssuuuup, darah dah berderau!).

O, o, lepas tu kena pergi beli stationeri pulak. Pencil case kata lah RM 6.00. Lain-lain - pensil, eraser, sharpener, glue, gunting, gam, agaknya lebih kurang RM 25.00. Colour pencil macam mana? Emak ayah orang art, mesti nak beli colour pencil yang berkualiti. Ok lah, set 24 batang harganya RM23. Poster colour tak nak beli ke? Buncho ke alpha ke untuk tahap sekolah rendah? Apa-apa pun dua tiga belas jugak kan? Yang sekolah menengah tu, tak pe, I bagi pinjam colour set guoache I punye. Jadi tak payah beli untuk kakak. Emm... kira-kiranya dekat RM 500 seorang...

Hah! Bonus RM 500.00 saja?! Syukur gak la...

Buku dapat percuma (pinjaman). Jadi yang perlu beli buku tulis, kertas warna (untuk folio macam-macam subjek), lencana dan mungkin sedikit barang-barang kecil yang lain (yang jika dijumlahkan harganya tak kecil! Aduhh...)

Tahun depan Adib dah habis sekolah, jadi kena buat persiapan sekolah untuk dua orang saja. Tapi kena juga sedia perbelanjaan untuk kakak-kakak yang berada di IPTA dan yang akan masuk IPTA (insyaallah).

Oh, oh, anak-anak..., janganlah risau dengan kira-kira umi dan abah ni. Tak ada apa-apa. Biasa lah, hujung tahun kenalah buat kira-kira (zaman sekolah dulu umi dan abah tak suka kira-kira, sekarang kena praktik pulak!)

Zaman 50an dulu pernah lah dengar atau baca, orang kampung bergadai tanah untuk hantar anak ke sekolah. Dengan kata lain, berkorban... Ambik lah semangat orang dulu-dulu (konon)!

Jadi janganlah mengeluh (pujuk hati sendiri...)!

Ops.. hujung tahun ada lelong buku DBP di DAWAMA! Tak jenguk tak puas hati. Kalau jenguk emm.... mesti nak beli. Tapi tak rugi beli buku, kan!

Alahai, I tangguh dululah beli hand bag baru....

4 comments:

umi_e said...

Salam... Saya jadi FOLLOWER ya...

Rositah Ibrahim said...

Salam umi_e,
selamat datang dan selamat berkenalan. Terima kasih kerana sudi jadi follower. Nampaknya dunia kita sama, kucing, masakan...

NASSURY IBRAHIM said...

Nongraduat lebih beruntung daripada graduat.

gemagong said...

kira campur tolak bahagi...issss...salah kira lagi...beli tu beli ni...ahhh...tak cukup lagi...he2..adat orang bekeluarga...selalu gak ukur baju di badan sendiri...tapi dah yang tukang jahit orang lain tu yang selalu terketat saje...