Friday, June 25, 2010

Belum Akhirnya....

Sesudah puas dipanggang terik rembang yang membias ke muka tasik, menyusuri sungai, singgah di tapak rafflesia, melewati check point tentera, sejenak di kampung orang asli di Kuala kejar; kami tiba di kem Sg kejar yang terletak dalam kawasan Taman Negeri Royal Belum.

Cantik kawasannya. Kami diberitahu bahawa kem ini sering menerima kunjungan pelajar universiti yang datang membuat kajian hidupan serangga. Saya terkenangkan Amna. Saya fikir tentu menarik jika dia dan rakan-rakan seni halusnya dapat datang ke sini, mendekati alam, membuat pengamatan, dan melakar. Suatu ketika dahulu, semasa saya masih menjadi pelajar, memang ada aktiviti pelukis tanah air yang membuat eksplorasi khazanah alam di sini dan seterusnya berkarya berdasarkan apa yang telah mereka alami di Belum.


Lihat, betapa besarnya!!



Kami singgah di sini sekejap sahaja. Kami meneruskan perjalanan (dengan bot lagi!) ke Kem Sg Papan.

Dah tiba!


Keinginan saya sebenarnya hanya duduk-duduk sahaja meresapi tenang dan damai alam Hulu Sg Perak dari jambatan gantung ini...

4 comments:

FaAtip said...

wah! ni betul2 aktiviti lasak ni..selain dari ulat yang panjang, yang hitam tuuu...eeee..kak eta ada jumpa pacat tak?

Rositah Ibrahim said...

Itu bukan ulat, tapi milipede (or centipede? Opss milepede/centipede tu ulat ke?)
Pacat tak banyak........dan satu-satunya peserta bertuah yang terkena pacat sebesar ibu jari.... i la...
Apalagi bershaolin la....member nak tolong kuis pun naik takut, takut terkena tendangan shaolin!

Saring Boy said...

"centi" "pede" is a "hundred" "foot", milipede has a pair of foot per segment of many many segments....e.g. ulat gonggol....ulat is another species of their own....sangat menggelikan to some people...sampai tersawan...!!! he he he

Rositah Ibrahim said...

TQ for the information - this is environmental sc lesson. So the one the pic is milipede, right? This ulat is not 'geli'enough to make me sawan. Ha ha!