Wednesday, July 15, 2009

Catatan tentang Puisi

Bermula dengan kesenangan membentuk bunyi. Keghairahan terhadap kebolehan baru mencantum huruf demi huruf untuk membentuk bunyi - mulanya bunyi yang pendek-ringkas; yang biasa terlihat pada papan tanda-papan tanda di jalanan. Kemudian beralih kepada cerita. Inilah dunia baru untuk anak kecil yang tidak punya ramai teman bermain.

Bunyi menjadi semakin seronok kerana berasosiasi dengan turutan peristiwa terjalin lantas memunculkan kesan perasaan - ketegangan, tanda tanya dan kesudahan sama ada bahagia atau tragis.

Sesudah bunyi menemukan cerita, bunyi tampil dengan nada, irama dan rentak oleh permainan susunan bunyinya, barisnya dan rangkapnya. Sehingga timbul rasa keindahan menyebut-baca bunyi-bunyi itu. Tidak tahu apa yang dikatakan lirik, puitis, estetik atau istilah-istilah lain yang digunakan dalam kajian bahasa indah. Cuma tahu ia terasa, terdengar dan terlihat indah. Maka yang indah lalu dihafal, dibacakan kuat - sekurang-kurangnya terdengar oleh telinga sendiri. Kerap juga perdengarkan pada nenek yang sudi menelinga. Kesudian nenek barangkali juga diasak oleh himbauan rindu pada arwah datuk yang sering dijemput rata-riti untuk perdengarkan syair hikayat anak-anak raja mitos.

Susudah itu terbentuklah pula keghairahan baru - merangkai bunyi-bunyi yang kurasa indah daripada kata-kata yang dipilih. Kata-kata dianyam menjadi frasa. Frasa membentuk nada, lalu akhirnya terbentuklah puisi.

Tetapi puisi bukan sekadar menghantar keindahan bunyi yang terbentuk dari kata. Puisi harus mengandung makna untuk memiliki jiwa. Lalu peralihan usia membawa citra puisi yang mulai berbeza daripada puisi-puisi awal. Ada sesuatu yang terasa mendesak dari dalam diri. Ada sesuatu yang harus dimunculkan dalam patah demi patah kata.Hingga akhirnya puisi bagai suatu bentuk katarsis, walaupun mungkin tahapnya tidak tercapai. Tetapi itulah bentuk kesenangan yang paling mungkin untuk aku menyenangi puisi!

No comments: