Wednesday, July 15, 2009

Pertemuan Pertama


Sesudah lama menyepi dari puisi, terasa ada sesuatu yang hilang. Untuk mengembalikan citra puisi, maka kugagahi diri untuk menghadiri pertemuan penulis muda di rumah PENA. Itu pun setelah diberitahu oleh Mawar Shafie bahawa pertemuan itu terbuka kepada semua peminat sastera (Mawar merupakan penulis yang kuminati, memiliki senyuman yang manis dan dengan manis juga sudi menyambut salam perkenalan dariku sesudah bertemunya dalam sebuah acara). Jika tidak aku tentu berasa segan untuk menghadiri sebarang pertemuan sastera kerana selalu sahaja berasa kerdil, mengenangkan namaku hanyalah butiran zarah dalam dunia sastera.

Pada hari tersebut, mula berkenalan dengan Siti Hajar Mohd Zaki, dan Pak Engku (Al Fatihah buat beliau), nama besar dalam kesusasteraan tanah air yang begitu ramah memberi dorongan. Beliau sudi mengedit dan memberi komentar beberapa sajakku.

Arwah Pak Engku kemudiannya menjadi pengadil tetap dalam Pertandingan Deklamasi Puisi Sekolah Menengah Peringkat Daerah yang dikendalikan oleh SMK Seri Gombak, tempat aku bertugas ketika itu. Beliau menjadi akrab dengan guru-guru sekolah kami. Dan Siti Hajar menjadi teman dalam beberapa acara sastera kerana kebetulan kami berada dalam zon geografi yang sama - aku di Seri Gombak, dia di UIAM. Kini sama-sama menetap di Puncak Alam.

Foto di atas dirakam oleh Faizal Tehrani, dan disiarkan dalam majalah Dewan Sastera Julai 2002, mengiringi tulisan Zainal Rashid Ahmad yang berjudul Selembar Sejarah Sekretariat Penulis Muda GAPENA.

No comments: